بـــــــــــــــنت سرزمین میرکمبـــــــربزرگ،بنت سرزمین سیپرک استوار

آیا ازکارهای شهرداری دراین سال راضی هستید؟

آمار مطالب

کل مطالب : 86
کل نظرات : 14

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 5

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 12
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 54
بازدید ماه : 606
بازدید سال : 1243
بازدید کلی : 150108

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شهربنت عروس بلوچـــستانو آدرس benti.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد. باکمال تشکر:یزدانشناس






تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : یزدانشناس
تاریخ : چهار شنبه 19 تير 1392
نظرات

تباهگ یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین غذاهای مردم بلوچستان است،در مکران زمین.مردم از قدیم الایام به دلیل نبود برق و تجهیزاتی مانند یخچال و فریزر، گوشتِ گوسفندهایی را که سر می بریدند به صورت ورقه ای چاک می زدند و با نمک و دانه های خشک شده ی انارکه چرخ شده یا در واقع همان پودرانار(در لهجه ی محلی؛انار دانَگ یااناردانک گفته می شود)مخلوط می کردند و بر روی طنابی زیر تابش مستقیم نور خورشید می بستند و برای حفاظت در برابر گردوغبار و مگسها  پارچه ی ظریف نخی یا توری رویِ گوشت می گذاشتند، این غذای سنتی بسیار لذیذ و دلچسب است و همانطور که در بالا گفته شد این غذا از قدیم الایام بوده است امروزه نیز با وجود یخچال و فریزر، مردمان خون گرم مکرانی این نوع گوشت(تباهگ)را با همان نحوه ی سنتی که از مادران خود یاد گرفته اند را درست می کنند و مورد استفاده قرار می دهند،تباهگ اغلب در سحرگاهان ماه مبارک رمضان بایارهمیشگیش برنج سفره ی مکرانی ها را جلوه دار می کند، تباهگ ذائقه ای فوق العاده دلچسب و خوش طعم دارد و همین امر موجب شده این غذای سنتی همچنان جایگاه خود را  سرِسفره ی مردمان مکرانی حفظ کند، این غذا جایگاه ویژه ای در میان مردمِ بنت دارد.

تعداد بازدید از این مطلب: 766
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : یزدانشناس
تاریخ : دو شنبه 3 تير 1392
نظرات

1-باد نم بی یا باد جنوب (nambi): این باد در تمام طول سال از سمت جنوب می وزد و مقدار زیادی بخار آب دریای عمان را به همراه می آورد که برای کشاورزی بسیار مفید چونکه هوای یا باد نسبتاً خنک و آرامی است .

2- باد هوشاگ(hoshag): از جمله بادهای سوزانی است که به محصولات کشاورزی و بخصوص در قنات خرما و ... خساراتی وارد می کند. در بعضی از مواقع که شدت وزیدن آن زیاد شود دارای گرد و غبار هم خواهد بود و جهت وزیدن آن از سمت شمال روستا است.

3-باد مرطوب و موسمی اقیانوس هند: این بادها از جنوب شرقی بلوچستان می وزند و سبب بارانهای تند و سیل آسا در فصل تابستان هستند و یکی از دلایل طغیان رودخانه این وزش این نوع باد است وزش این باد باعث تغییرات آب و هوایی این منطقه است بادهای عمومی این منطقه از طرف دریا یا بعبارتی دیگر از جنوب غربی و جنوب شرقی می وزند بادهای جنوب شرقی با 34 درصد بیشترین درصد فراوانی را به خود اختصاص می دهند.

 

4-باد شمال یا گوریچ(gorich): باد شمال که برخلاف اسم آن این باد از جنوب می وزد. وزش این باد در فصل زمستان همراه با هوا و باد سرد همراه است ولی در فصل تابستان هوا یا باد خیلی گرم و سوزانی به وزش در می آید

5-باد جنوب غربی یا گرو(gero): جهت وزش آن از جنوب غربی به شمال شرقی است و زمان وزش آن آخر بهار و تابستان می باشد که معمولاً توام با گرد و خاک و طوفان است.

6- باد لوار(lovar)یا دروشک(deroshk):که در جهت شمال شرقی به جنوب غربی می وزد در آخر فصل بهار و فصل تابستان معمولاً این باد در این منطقه به وزش در می آید این باد خیلی گرم و سوزان است معمولاً کل شهرستان و بخصوص منطقه بنت و اطراف روستاهای آن را در بر می گیرد شاید یکی از دلایل سوزناک و گرم بودن این باد خشکی هوا و نبود بارش کافی و عدم پوشش گیاهی و... است.

 

گردآورنده:دوست وهمکارعزیزم :حسن شهنوئی

تعداد بازدید از این مطلب: 852
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


خدایا ! خدايا مرا به ابتذال آرامش و خوشبختی مکشان ، اضطرابهای بزرگ، غمهای ارجمند و حيرتهای عظيم را به روحم عطا کن . لذت ها را به بندگان حقيرت بخش و دردهای عزيز را بر جانم ريز . خدايا به من توفيق تلاش در شکست ، صبر در نااميدی ، رفتن بی هموار، جهاد بی سلاح ، کار بی پاداش ، فداکاری در سکوت ، دين بی دنيا، مذهب بی عـوام، عـظمت بی نام، خدمت بی منان، ايمان بی ريا، تنهایی در انبوه جمعيت و دولت . داشتن بی آنکه دوستم بدارند ، عطا کن


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود