شهربنت عروس بلوچـــــــستان

شهربنت عروس بلوچـــــــستان
بـــــــــــــــنت سرزمین میرکمبـــــــربزرگ،بنت سرزمین سیپرک استوار
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شهربنت عروس بلوچـــستانو آدرس benti.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد. باکمال تشکر:یزدانشناس





چت باکس


شهر بنت دارای پیشینه تاریخی میباشد که در ادیار ماضی سیطره حکمرانی حکام محلی بنت از ساحل دریا در بند جاسک امروزی تا نیکشهر کنونی و از بزمان تا رودبار زمانی جز نقشه حکمرانی بنت تلقی می شد . و در حال حاضر یادگاران گرانبها از آن زمان برای ما باقی مانده است که مهمترین آن دلاورمردیها و شجاعت  آن مردان بی ادعا که در راه دین و ناموس خود  را اهدا نمودند .  که  میتوان دلاور رشید میر کمبر را از این میان بیاد آورد .

شهر بنت در حوزه شهری حدود 15 کیلومتر مربع وسعت را دار است .

ویژگیهای طبیعی :

 

 

الف - موقیت جغرافیای

شهر بنت از نظر جغرافیای که بین 26 درجه و 17 درجه عرض شمالی و 59 درجه و 13 درجه طول شرقی گرینویچ در ارتفاع 400 متری از سطح دریا واقع شده است از شمال به شهر فنوج ، از جنوب شرق به شهرستان نیکشهر و غرب استان هرمزگان مشرف میشود . با توجه به اینکه شهر بنت مرکز بخش بنت میباشد لذا محل استقرار کامل آن از شمال به روستای سررود از جنوب و شرق به رودخانه بنت و از غرب به تپه های زرد  مشرف میشود .                                           

 ب - موقیت نسبی : 

  شهر بنت  منطقه ای نیمه کوهستانی که غرب و شمال  آن تپه های زرد قراردارند در قسمت شرق تا انتهای شهر مسیر رودخانه موسوم به بنت قرار دارد که از شمال فنوج سرچشمه می گیرد و از نوار شرق بنت عبور میکند و حدود 8 کیلومتر در حوزه شهری قرار می گیرد . جنوب شهر بنت هم مسیر رودخانه مذکور که در دو طرف آن روستاهای واقع شده اند.  لازم به ذکر است رودخانه بنت پس از عبور از تنگه فنوج  و عبور از رشته کوههای سفید کوه وقتی که به حوزه شهر بنت می رسد در دو طرف آن روستاهایی قرار گرفته اند که آب شرب و کشاورزی خود را از این نعمت خدادادی تأمین  می نمایند . همجنین در غرب شهر و به طور واضح تر در ضلع جنوب غربی شهر بنت رشته کوهی بزرگ قرار دارد که متصل از کوههای بزرگ و کوچک می باشد که بزرگ ترین آنها بنام سیپرک مشهور است که 800 متر طول دارد و این قله از 50 کیلومتری با چشم غیر مسلح هم قابل رویت می باشد به طوری که نظر هر بیننده ای را در لحظــه ورود به شهر بنت در وحله اول به خود جلب می کند و بطور کل نمای خاصی به شهر داده است که باعث زیبایی هر چه بیشتر شهر شده است . مردم شهر بنت از این کوه به عنوان مظهر قدرت و پایداری یاد می کنند.

 

این شهر از چندین محله شکل گرفته است که بافت شهری بنت که درشمال و  غرب تپه ها واقع شده اند پس از استقرار تپه ها و وجود یک مسیل بنام رود گواتکی ابتدا در شمال غرب محله گوهرکوه و پایین تر از آن محلات گواتکی و دنان و شهرک اداری قرار گرفته اند که تا قله سیپرک امتداد دارند و محلات مذکور بین رود گواتکی و بلوار امام خمینی (ره ) که از شهرداری بنت شروع می شود و تا پل ورودی بنت  با طول 6 کیلومتر امتدد دارد و در قسمت غرب بلوار امام (ره) 9 محلات بنت تنپان قدیم روی تپه و تنپان جدید و دنک ، تراگ و کنتک قرار دارند  و غرب محلات مذکور نخلستان بزرگ بنت که باغات بنت هم در آن قرار دارند . واقع شده است . بین نخلستان و رودخانه بزرگ بنت ازشمال به جنوب محلات ملندان ، کشکور ، کادیان کوفک ، و شیخان قرار دارد و بطوریکه شهر بنت بشکل یک قطره میباشد که در انتهای دنبه در جنوب محله قدیمی تلنگان قرار دارد که 20 سال قبل بعلت ورود آب رودخانه هم اکنون بلاسکنه میباشد . . محله جدیدی هم در شمالی ترین نقطه شهر بنت هم اکنون با مهاجرت روستائیان شکل گرفته که به بنام حسین آباد معروف است . 

      

 

 ج – آب و هوا و برودت  :

 

منطقه بنت دارای آب و هوای گرم و خشک میباشد و دارای وزش باد محلی بنام هوشاگ که وزش باد مذکور موجب شده تابستانهای داغ و زمستانهای خشن داشته باشد .آب و هوای این منطقه منحصر و متفاوت از سایر مناطق میباشد چون این منطقه مابین رشته کوههای سفید و دریا قرار گرفته و و با عنایت به اینکه تا 50 کیلومتر شعاع بنت کوهستان میباشد لذا موجب شده است در بعضی فصول آب و هوا منحصر بخود داشته باشد و همچنین این موضوع باعث وجود مسیلها ،آبرفتها و رودخانه های کوچک و بزرگ که از رشته کوههای سفید سرچشمه و به مصب دریای عمان منتهی میگردند .

فروردین و نیمه اول اردیبهشت هوای نسبتاً خوب و بهاری در منطقه استمرار دارد از اواخر اردیبهشت و خرداد و تا نیمه اول تیر با وزش باد گرم هوشاگ هوای داغی در بنت سخترین زمان برای مردم میباشد در مرداد ماه هوای شرجی که هدیه دریای عمان میباشد در بنت استقرار پیدا میکند و وجود هوای شرجی هم برای مردم زیاد خوشایند نمی باشد زیرا به محصول خرما که در مرداد و شهریور که گاهاً پدیدار میشود ضرر و زیانهای وارد می نماید . با شروع ماه مهر شدت گرما کاهش می یابد و مهر ، آبان وآذر هوای بهاری در منطقه حاکم است دی بهمن در صورت وزش باد هوشاگ سرمای شدیدی استقرار می یابد که بعد از نیه اول بهمن و اوایل  اسفند مجددا هوای کاملاً بهاری پدیدار میشود  که در واقع بهار منطقه بنت اسفند ماه شروع و تا بیستم فروردین ادامه دارد .

بارش باران در بنت باز هم همانند آب و هوا آن منحصر به منطقه میباد . تابستانها با ورود جبهه های هوا از طرف اقیانوس هند و ممانعت آن توسط رشته کوه سفید موجب بارش باران در منطقه بنت میگردد . که مرداد و شهریور اوج بارندگی میباشد و در زمستان بارش باران در آذر ماه موسومی بوده و اکثر در این ماه بارندگی مشاهده گردیده است . که موجب رویش گیاهای کوهی و در واقع سبز شدن بهار منطقه میباشد در بهمن ماه هم  بارش باران بیشتر از سایر مناطق میباشد . 

 

د – ساختمان زمین  شناسی  :

 

به لحاظ اینکه  شعاع دایره شهر بنت کوه قرار دارد لذا از نوع زمین شناسی در شهر متفاوت میباشد .   در نیمه غربی شهر بنت که به رود گواتکی و تپه های زرد مشرف میشود ، زمینی شنی که بعد از عمق 2 متری  نوعی گل بنام گل هاجک که ساختار مصالح تپه های بنت از این گل و سنگلاخ میباشد  پدیدار میگردد . که وقتی اقدام به حفر چاه در این قسمت شهر میشود قبل از پدیدار شدن هاجگ آب بالا می آید و بعد آز آن تا عمق 10 تا 15 متری گل هاجگ که نفوذ آب امکان پذیر نمی باشد وجود دارد و اما در قسمت نخلستان که کل کشاورزی  بنت  در آن خلاصه میگردد . که نشانگر تجربه   مردم  ادوار گذشته را به اثبات می رساند .

بنت دارای دو بافت سکونت قدیم و جدید می باشد که بافت قدیمی شهر و قلعه ( علی خان نقدی ) بالای تپه قرار داردو بافت جدید همین بافت شهری در زمین صاف و همجوار و پراکنده بنت می باشد . 

 

 

                                                

ه- کشاورزی  :

 

 الف  - محصولات :

مردم شهر و توابع بنت همانند سایر مردم مکران زمین  در ادوار ماضی  روزی سفره خود درا از دو بخش با برکت کشاورزی و دامداری  می گرفتند که یقیناً بحث کشاورزی هم فعالیت متنوع وهم سخت و شیرین میباشد .همانطوریکه قبلاً ذکر شده به لحاظ داشتن آب و هوای منحصر لذا هرکشتی در یک آب و هوا ممکن میشود که خوشبختانه آب و هوای بنت  برای کشاورزی مساعد و ممکن بود .

اولین محصول و مردم از کشاورزی خرما این میوه بهشتی که نخلستان فقط شهر بنت بجز از روستاهای توابع زیاد  باستناد گزارش شهرداری در سال 1383  به میزان 700.000 متر مربع بوده است . و دو تا قبل از خشکسالی چند سال قبل کشت برنج  بوده که متأسفانه خشکسالی که آزمایش بزرگ الهی برای مردم بود این نعمت بزرگ کمرنگ شده است .

و کشت یونجه گندم و سبزیجات هم در کنار کشت انواع مرکبات البته مرکبات فقط به اندازه مصرف  هم  رونق داشته است . فقط لیمو محصولی عمده بود که متاسفانه در خشالی دهه شصت دست مردم از آن کوتاه شد .

ولی تنوع محصول خرما بیش از 30 گونه نوع خرما در بنت مشاهده می گردد که از نظر کمیت  رابعی در درجه اول و از نظر کیفی خرما حلیله از کیفیت بسیار عالی برخوردار میباشد .  

متأسفانه  امروزه با توجه به داشتن  آب و زمین مساعد بخش کشاورزی  خیلی کمرنگ شده  است که بجز لطف خدا و اشاعه فرهنگ کشاورزی در بین مردم چیزی دیگر نمی توان  کشتی نجات شد .

مهمترین محصولات باغی : انگور ، زیتون ، سیب ، مرکبات ، خرما ( بیشترین محصول حدود 800 هکتار ) و ....

 

مهمترین محصولات زراعی : گندم ، جو ، یونجه ، سیب زمینی ، ذرت و دانه های روغنی  

 

 ب- آبیاری ( قنوات ) :

بخش آبیاری کشاورزی در بنت از طریق  قنوات  و انهار  تغذیه میشود . انهار از بغل رودخانه شکل میگیرد  و قنوات بصورت خلقه های جاه که مسلسل وار به هم با تونل وصلند  شکل گرفته اند که از جمله انهار بزرگ بنت  جوی شاه آپ بنت نهر کادیان و قنات الهی ، حاج رئیس ، اسلام خان ، فولاد ، برام خان ، و شیخان را می توان یاد نمود که شهر بنت از لحاظ داشتن قنات نسبت به شهرهای همجوار و حتی در استان از رتبه خوبی برخوردار میباشد .

در مجموع حدود 411 حلقه چاه نیمه عمیق و 50 رشته قنات و 8 حلقه چاه عمیق در کل شهر بنت وجود دارد که برای تأمین آب کشاورزی وآشامیدنی از این چاه ها و قنوات استفاده میشود .

منازل مسکونی

1 – اتاق :

اتاق از گذشته با به کار بردن خشت و گل یا سنگ و گل ساخته می شد ، برای سقف آن از کنده درخت خرما و شاخه های آن استفاده می شد که تاکنون خانواده های بی بضاعت از این نوع اتاقها استفاده میکنند . در 15 سال اخیر برای ساختن اتاق از آجر ، سیمان ، بلوک و گچ نیز استفاده می شود که بیشتر افراد ثروتمند از این نوع ساختمانها می سازند و ساختمانهایی با طرح و نقشه ی مهندسی جای اتاقهای خشتی و گلی را گرفته است . 

 

                                

 

 

2 – کپر ( لوگ ) :

ساختن کپر در گذشته بیشتر رایج بوده و تا کنون افراد فقیر و حاشیه نشین از کپر ( لوگ ) بعنوان منزل مسکونی خود استفادهمی کنند و برای ساختن این نوع منزل مسکونی از شاخه ی نخل خرما و شاخه نخل وحشی ( داز ) استفاده می شود و شکل ظاهری این نوع منزل مسکونی گرد می باشد .

 

3 – گردتوپ :

این نوع منزل مسکونی مانند کپر ( لوگ ) همانطور که از اسمش پیداست گرد است و برای ساختن آن از شاخه های نخل خرما و شاخه های درخت نخل وحشی ( داز ) استفاده می شود بدینصورت که حدود یک تا یک ونیم متر پایین آنرا با استفاده از خشت و گل می سازند و قسمت بالایی آنرا مانند ( لوگ ) به صورت گرد روی دیوار یک و نیم متری ساخته شده می سازند .

بطور کلی می توان گفت در شهر بنت 50 درصد برای ساختن منازل مسکونی از آجر و سیمان و بتون و ... استفاده می شود و 40 درصد برای ساختن منازل مسکونی از چوب و سنگ و خشت و اتاق تکی و 10 درصد از منازل بصورت کپر و گردتوپ ساخته می شوند که این تعداد بیشتر در حاشیه شهر صورت می گیرد .

در روستاها و آبادیهای تابع و روستاهای همجوار مانند شهر از ساختمان و منازل مسکونی خشتی و گلی بیشتر و کپر کمتر و در روستاهای دورتر مخصوصاً توتان و مهمدان و سفیدکوه می توان گفت ساختن منازل مسکونی 50 درصد اتاق و ساختمان و 50 درصد کپر و گردتوپ می باشد . 

 

                

 

 

ویژگیهای انسانی

 

  زبان و نژاد

مردم بنت از نژاد بلوچ بوده و بعضی این نژاد را به آریایی ها و بعضی دیگر این نژاد را به عرب ها نسبت داده اند . مردم بنت به زبان بلوچی و گویش محلی بنتی صحبت می کنند.

 

 

خانواده :

<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="text-align: justify; line-h


نظرات شما عزیزان:

محمد درزاده
ساعت21:48---16 تير 1394
سلام.دوستان ...عکس از روستای دسک اگه دارید به اشتراک بزارید

محمد درزاده
ساعت21:48---16 تير 1394
سلام.دوستان ...عکس از روستای دسک اگه دارید به اشتراک بزارید

محمد درزاده
ساعت21:48---16 تير 1394
سلام.دوستان ...عکس از روستای دسک اگه دارید به اشتراک بزارید

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 15 ارديبهشت 1386برچسب:, ] [ 1:27 ] [ یزدانشناس ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

خدایا ! خدايا مرا به ابتذال آرامش و خوشبختی مکشان ، اضطرابهای بزرگ، غمهای ارجمند و حيرتهای عظيم را به روحم عطا کن . لذت ها را به بندگان حقيرت بخش و دردهای عزيز را بر جانم ريز . خدايا به من توفيق تلاش در شکست ، صبر در نااميدی ، رفتن بی هموار، جهاد بی سلاح ، کار بی پاداش ، فداکاری در سکوت ، دين بی دنيا، مذهب بی عـوام، عـظمت بی نام، خدمت بی منان، ايمان بی ريا، تنهایی در انبوه جمعيت و دولت . داشتن بی آنکه دوستم بدارند ، عطا کن
آرشيو مطالب
شهريور 1396
ارديبهشت 1396 آذر 1395 تير 1395 ارديبهشت 1395 دی 1394 آذر 1394 شهريور 1394 مرداد 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 آذر 1391 آبان 1391 مهر 1391 مرداد 1391 تير 1391 تير 1390 خرداد 1390 ارديبهشت 1390
امکانات وب